Wielu studentów poszukujących pracy myśli coraz poważniej o rozpoczęciu swojej kariery poprzez staż. Podczas poszukiwania pracy o takim charakterze nasuwa się jednak pytanie: ile trwa staż? Odpowiedź jest niejednoznaczna, a czasem nawet zaskakująca. Staż bowiem odbywać się może pod różnymi szyldami. Jednym z nich może być współpraca danej firmy z urzędem pracy, który to właśnie sponsoruje wynagrodzenie stażysty. Często jednak staże są bezpłatne, a co za tym idzie, nie dają studentowi korzyści materialnych. Jedyną korzyścią jest w tym przypadku zdobycie wiedzy i pozyskanie bezcennego doświadczenia, jakie można budować z pomocą tego typu form nauki. Osoby z doświadczeniem zawodowym mają niewątpliwie większe szanse na znalezienie pracy w swojej profesji, niż osoby bez doświadczenia. Podczas odbywania stażu, student posiada zazwyczaj swojego mentora, który prowadzi go przez cały proces stażowy, pokazuje mechanizmy pracy firmy i pomaga przy zleconych zadaniach. To ile trwa staż, reguluje jego forma. Może on trwać od trzech do dwunastu miesięcy lub od trzech do sześciu miesięcy. Przystąpić do niego mogą osoby bezrobotne, które nie ukończyły dwudziestego piątego lub dwudziestego siódmego roku życia. Staż odbywa się z polecenia starosty, który nawiązuje z pracodawcą stosowną umowę. Istnieją jednak staże, które nie mają nic wspólnego ze starostwem, urzędem pracy i innymi instytucjami. Są to na przykład stanowiska asystentów w różnych działach danej firmy. Przedsiębiorstwo nazywa je wtedy stażem. Pracownik przyjęty na takie stanowisko asystenta nawiązuje z pracodawcą umowę o pracę na czas określony lub umowę zlecenie, a jej czas zależy od woli pracodawcy. Najkrótsza umowa na czas określony to umowa na okres próbny, która obowiązuje przez trzy miesiące. Może ona zostać przedłużona w postaci kolejnej umowy na czas określony, a także w postaci umowy na czas nieokreślony. Staże zazwyczaj mają jednak ograniczony czas trwania i rzadkością jest podpisywanie ze stażystą umowy na czas nieokreślony. Warto również dodać, że umowa w takim przypadku zobowiązuje do wynagrodzenia zgodnego z kodeksem pracy, które może być oczywiście wyższe, niż to określone jako minimalne. Przedsiębiorstwa zatrudniające w ten sposób stażystów oczekują od nich dużego wkładu i zaangażowania w wykonywaną przez nich pracę, ponieważ przeznaczają na nich kwotę, za jaką mogliby znaleźć normalnego pracownika. Taka forma stażu jest bardziej wartościowa i pozwala posiąść wiedzę z szerokiego wachlarza obowiązków przypisanych do danego działu w firmie. Uczy ona również obowiązkowości i punktualności oraz pokazuje jak ważny jest pełny wkład w swoją pracę. Inaczej wygląda staż, na który kieruje osobę bezrobotną starostwo. Stażyści tacy, najczęściej delegowani są do wykonywania obowiązków nie związanych z interesujących ich działem czy profesją. Przykładem może być podawanie kawy, herbaty czy innych napojów klientom firmy, czy też obsługa kserokopiarki. Istnieją oczywiście wyjątki wśród wymienionych stanów rzeczy, jednak opisana rola stażysty pojawia się coraz częściej. Stażyści w momencie odbywania takiego rodzaju stażu nie tylko zarabiają znacznie mniej niż ci, którzy odbywają staż na etacie, ale także wzbogacają się o mniejszą dawkę wiedzy. Doświadczenie zbudowane poprzez taki staż może okazać się całkowicie bezwartościowe przy dalszym, poważnym poszukiwaniu pracy w zawodzie. Wówczas większą szansę na zdobycie stanowiska mają stażyści etatowi, którzy traktowani byli jak normalni pracownicy. Staże etatowe zyskują popularność również z powodu ich dłuższego czasu trwania. Przyczyną czasu trwania takiego stażu jest rozbudowany mechanizm poznawania firmy od podstaw. W firmie produkcyjnej jest to na przykład tygodniowa praca na hali produkcyjnej, przy selekcji komponentów, a dopiero później praca biurowa czy biurowo-produkcyjna. Przedsiębiorcom zależy bowiem na nauce stażysty od samego początku rozpoczęcia cyklu życia produktu. Po określonym czasie, stażysta przechodzi do wyznaczonych, poszczególnych działów zajmujących się różnymi etapami produkcji. Na końcu student może również poznać techniki sprzedażowe czy marketingowe, a nawet spróbować kontaktu z klientem. Firma pokazuje w ten sposób jak wiele obowiązków musi zostać wykonanych, aby produkt trafił ostatecznie do kontrahenta. Po kontakcie z klientem przychodzi także czas na dalszą jego obsługę. Jest to dział reklamacji, który zajmuje się wszelkimi roszczeniami ze strony klienta oraz przekazuje produkt do utylizacji bądź serwisu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here